عقاید

Just god

عقاید

Just god

حوادث و بلایای طبیعی

حوادث و بلایای طبیعی

کفران نعمت از جمله گناهانی است که خداوند علاوه بر مجازات اخروی، در همین دنیا نیز شخص را مجازات می کند وبه سزای اعمالش می رساند. این گناه جزء گناهانی است که خداوند خیلی زود شخص کفران کننده را کیفر می کند.

خداوند متعال به دلیل دارا بودن صفات رحمان و رحیمیت، نسبت به بندگانش مهربان است و همیشه الطافش را بدون حساب به افراد ارزانی می دارد.

وقتی بنده ای مرتکب گناهی می شود، خداوند به او مهلت می دهد و یا از طرق مختلف کاری می کند که آن بنده متوجه گناه خود شود و توبه کند.

«حاصب» یکی از عذابهای دنیوی است که خداوند به وسیله ی آن ناسپاسان را مجازات می کند.

                                                   

«اَفَاَمِنتُم اَن یَخسِفَ بِکُم جانِبَ البَرِِّ أو یُرسِلَ عَلَیکُم حاسِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَکُم وَکیلاً»1

«مگر ایمن شدید از اینکه شما را در کنار خشکی در زمین فرو برد یا بر شما طوفانی از سنگریزه­ها بفرستد، سپس برای خود نگهبانی نیابید.»

«"حاصب" به تند بادی سخت، که با خود سنگریزه هایی بسان تگرگ را می­آورد گفته می شود.»2

هیچ یک از موجودات وانسان­ها راه فراری ندارند، همه جا زمین، زمین خداست و حکومت، حکومت خداوند متعال می باشد. بعضی از انسانها فکر می کنند، همین که از دریا به خشکی یا از آسمان به زمین رسیدند، دیگر نجات پیدا کرده اند و خطری آنها را تهدید نمی­کند، در صورتی که آنها اشتباه می­کنند، انسان گناهکار و کفران پیشه در هیچ جایی از دنیا در امان نیست، نه در زمین و نه در آسمان ونه در دریا. همه­ی عالم تحت فرمان خداست. انسان حتی  اگر در زمین نیز باشد اگر خداوند دستور دهد در یک آن زمین می­تواند او را ببلعد و اثری از او بر جای نگذارد.

«این رفتار ناسپاسی شما بسان کسی است که می­پندارد ، اگر از دریا گذشت دیگر در امنیت خواهد بود. از این رو پس از نجات، از سپاسگزاری واز اطاعت خدا سرباز می­زند، اما از کجا چنین احساس امنیت می کنید؟ از کجا که شما را در کرانه ای از زمین فرو نبرد و به کیفر گناه وبیدادتان، در زمین نهانتان نسازد؟ به باور برخی منظور این است که خداوند می­تواند آن ناسپاسان را در گوشه­ای از کره­ی زمین مدفون سازد.»3

خداوند در این آیه به افراد ناسپاسی که بر اساس لطف پروردگار از خطرات رهایی پیدا کرده­اند هشدار می­دهد که مواظب اعمال و رفتار خود باشند و کاری نکنند که به خطرات ومهلکه­های دیگری دچار شوند. این که یک بار توانستند از خطرات رهایی پیدا کنند، دلیل نمی­شود آنها او را فراموش کنند و دوباره به اشتباهات قبلی خود بازگردند.

«این آیه به ضرورت رجوع کردن به خدا اشاره می­کند، بدان سبب که او قوی است و هیچ قوه و نیرویی برتر از نیروی او نیست. در آن هنگام که خداوند از روش­های عمل شیطان به ما یادآوری
می­کرد، او را کوچک شمرد و گفت که بندگان خدا به فضل او از ابلیس نیرومندترند. پس اگر شیطان
می­تواند پیروان خودش را بفریبد و اغوا کند، خداوند می­تواند آنان را مستقیماً هلاک سازد، بدون آنکه در آب دریا غرقشان کند، یا در خشکی به ژرفنای فروشان برد، یا گرفتار بادهایشان سازد که هیچ چیز را بر جای نمی­گذارد وآنها را با خود می­برد.»1

کفران نعمت جزء گناهانی است که خداوند در همین دنیا شخص را به سزای اعمالش می­رساند . افراد ناسپاس در هر جا که باشند از تحت سیطره­ی عذاب الهی نمی­توانند فرار کنند و وسعت قدرت الهی از آنها انتقام خواهد گرفت.

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) :«ثَلاثٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجِّلُ عُقُوبَتُها وَ لاتُؤَخِّرُ الی الاخِرَةِ: عُقُوقُ الوالِدَینِ وَالبَغیُ عَلَی النّاسِ وَکُفرُالاحسانِ. سه گناه است که پیش از آخرت به جا آورندگان آنها به عقوبتش می­رسند: عقوق والدین، ظلم بر مردم و کفران احسان.»2

می­توان از مجموع آنچه تاکنون بیان شد، نتیجه گرفت اگر انسان دچار بلایی شد و خداوند از سر لطفش او را نجات داد، همین که از مهلکه جان سالم به در برد، باید به شکرگزاری بپردازد و اگر به کفران نعمات الهی پرداخت، برای خداوند کاری ندارد که حتی اگر او در خشکی باشد به وسیله­ی زمین بلعیده شود و یا طوفانی از سنگ او را به درک واصل کند.

گاهی خداوند از طریق فرستادن «قاصف» اشخاص کفران پیشه را در این دنیا مجازات می­کند.

«أم أمِنتُم أن یُعِیدَکُم فِیهِ تارَةً اُخری فَیُرسِلَ عَلَیکُم قاصِفاً مِنَ الرّیحِ فَیُغرِقَکُم بِما کَفَرتُم ثُمَّ لاتَجِدُوا لَکُم عَلَینا بِه تَبیعاً3

«یا [مگر] ایمن شدید از اینکه بار دیگر شما را در آن [دریا] بازگرداند و تند بادی شکننده بر شما بفرستد و به [سزای] آن که کفر ورزیدید غرقتان کند، آنگاه برای خود در برابر ما کسی را نیابید که آن را دنبال کند؟»

«قاصف» باد کشنده ای است که در دریا می­وزد. واژه­ی «تبیعا» به مفهوم یار و یاور و خونخواه معنا کرده اند.»1

این آیه اشاره به نادانی انسان دارد. او از حکومت خداوند به کجا می­خواهد بگریزد، راه فراری وجود ندارد. انسان­ها چگونه پس از نجات از بلا، دوباره به کفران و ناسپاسی می­پردازند. درست است که خداوند یک بار آنها را از دریا نجات داد، اما نجات از یک حادثه دلیل بر این نمی­شود که اگر آنها دوباره ناسپاسی کردند به بلا گرفتار نشوند. برای خداوند کاری ندارد که آنها رابه دلایل مختلف به دریا بازگرداند و به وسیله­ی طوفانی کشنده، آنها را هلاک سازد.

«حق ناسپاسان، انسان­هایی لحظه نگر و فریفته­ی آرامش و امنیت هستند. برداشت فوق بر این اساس است که حق ناسپاسان به صرف نجات یافتن از امواج دریا، به آرامش مقطعی خویش دلخوشند و در نتیجه از یاد خدا غافل می­شوند.»2

انسان باید آن قدر هوشیار باشد که از یک سوراخ دوبار گزیده نشود. وقتی یک بار دچار بلا شد وخداوند او را نجات داد، دیگر نباید خداوند را فراموش کند. چون بار اول برای بیدار کردن انسان بوده و تضمینی وجود ندارد که اگر بار دیگر دچار بلا شد، این بار نیز خداوند او را نجات دهد.

«به همان گونه که درد نشانه­ی بیماری است، بلا نیز نشانه­ی گناهکاری است. پس اگر انسان­ها کافر شوند و به گمراهی خود ادامه دهند و گرفتار بلا شوند، این بلا نشانه­ی آن است که خدا آنان را به سبب گناهکار بودن بیم می­دهد و آنان را از این بلا رهایی نمی­بخشد، مگر آنکه خلوص نیت پیدا کنند و خلاصه آن است که، خداوند سبحانه و تعالی از آن جهت انسان را مبتلا به بلا می­سازد که روح ایمان را در او ژرفتر سازد، ولی او گاه پس از رهایی از بلا کافر می­شود و گاه بلا به عذاب تحول پیدا می­کند.»3

وقتی خداوند به انسان نعمتی عنایت می­کند و انسان ناسپاسی می­کند، اثرات ناسپاسی او تنها به خودش بر نمی­گردد، بلکه دیگران را نیز ممکن است از راه حق باز دارد. چون بعضی از انسان­ها، افراد ساده و بی­سوادی هستند و با دیدن عملکرد او، ممکن است آنها نیز راه را اشتباه بروند. برای همین خداوند در همین دنیا، افراد ناسپاس را کیفر می­کند.

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) :«اَسرَعُ الذُّنُوبِ عُقُوبُةًکُفرانُ النِّعمَةِ عقوبت کیفر کفران نعمت از کیفر همه­ی گناهان زودتر تحقق می­یابد1

وقتی انسان به کفران نعمات الهی می­پردازد ممکن است خداوند در این دنیا او را به وسیله­ی بلایای طبیعی مانند سیل به هلاکت برساند.

از دیگر آیاتی که به حقیقت عذاب دنیوی اشاره دارد آیۀ 16 و 17 سورۀ سبأ می­باشد.

«فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ سَیْلَ الْعَرِمِ ... ذَلِکَ جَزَیْنَاهُم بِمَا کَفَرُوا وَهَلْ نُجَازِی إِلَّا الْکَفُورَ»

«پس روی گردانیدند و برآنان سیل [سد] عرم را روانه کردیم، ... این [عقوبت] را به [سزای] آنکه کفران کردند به آنان جزا دادیم و آیا جز ناسپاس را به مجازات می­رسانیم؟»

«"عرم"در اصل از "عرامه" به معنی خشونت و کج خلقی و سختگیری است و توصیف سیلاب به آن اشاره به شدت خشونت و ویرانگری آن است. بعضی"عرم" را به معنی موش­های صحرایی گرفته­اند که بر اثر رخنه در این سد مایه­ی ویرانی آن شد.»2

همان طور که در بخش "سلب نعمت" به این آیه اشاره شده و توضیحات کامل آورده شد، مردم این منطقه از همه لحاظ در وفور نعمت بودند. اما آنها از خداوند رو برگرداندند وبه کفران نعمات الهی پرداختند. خداوند نیز آنها را به سزای اعمالشان رساند و با سیل ویران کننده­ای آنها را نابود ساخت وعده­ای از آنها را نیز پراکنده ساخت.

«گفته شده که عرم نام سدی است که بلقیس ملکه­ی سبا درست کرده بود و در میان دو کوه باسنگ و تیر، تا آب باران در آن جمع شود و سیلاب در پشت آن بند جمع می­شد. تا بلقیس درگذشت و ایشان طاغی شدند و از حد گذراندند. خداوند موش­های بزرگی را بر ایشان مسلط ساخت و آن بند را سوراخ کردند. آب طغیان کرد و آن سد را خراب نمود و ایشان بعضی هلاک شدند و برخی در عالم متفرق شدند.»3

خداوند انسان­ها را خیلی سریع به خاطر گناهانشان دچار عذاب نمی­کند مگر آنکه خود آنها به گناهانشان اصرار ورزند. «"کفور" که در متن آیه آمده، صیغه­ی مبالغه است یعنی کسی که مکرر در مکرر کفران کند.»1

بین مردم این لفظ که "تر و خشک باهم می­سوزند" شایع شده است در صورتی که این درست نیست. با توجه به سرگذشت اقوام گذشته که در قرآن بیان شده است، می­بینیم در بین قوم نوح و لوط و پیامبران دیگر، هرگاه خداوند می­خواست عذابی نازل کند به پیامبرش دستور می­داد تا خود و پیروانش از آن منطقه دور شوند و هیچ گاه خداوند انسان­های با ایمان را عذاب نمی­کند. در آیه­ی 60 سوره­ی الرحمن خداوند فرموده است: (هَل جَزاءُ الإحسانِ إلّا الإحسان. آیا پاداش نیکی جز نیکی است؟) در آخرآیه­ی 17 سبا نیز می­فرماید: (وَ هَل نَجزِی الَّا الکَفُوراً. آیاجز ناسپاس را به مجازات می رسانیم؟) پس می­توانیم نتیجه بگیریم که خداوند فقط انسان­هایی را که کفر پیشه ساخته­اند و نسبت به نعمات الهی ناسپاس هستند، هم در این دنیا وهم در آخرت عذاب خواهد کرد.


1 سورۀ اسراء آیۀ 68

2 شرح واژه های قرآن در ترجمه ی تفسیر مجمع البیان، علی کرمی فریدونی، ج 31، ص378

3 تفسیر مجمع البیان، علامه طبرسی، ج 8، ص 195

1 تفسیر هدایت، سید محمد تقی مدرسی ، ترجمه ی احمد آرام، ج 6، ص 268

2 گناهان کبیره، شهید دستغیب، ج 2، ص 331

3 سورۀ اسراء آیۀ 69

1 تفسیر مجمع البیان، علامه طبرسی، ج 8، ص196

2 تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی وجمعی از محققان، ج10، ص186

3 تفسیر هدایت، سید محمد تقی مدرسی، ترجمه­ی احمد آرام، ج 6، ص269

1 ارزش­ها و ضد ارزش­ها در قرآن، انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم، بهار 1377، چاپ دوم، ابوطالب تجلیل، ص295؛ آیین زندگی،انتشارات ناس، بی جا، بی تا، شهید دستغیب،ص95

2 تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از محققان، ج18 ، ص59

3 گناهان کبیره، شهید دستغیب، ج2، ص330

1 تفسیر هدایت، سید محمد تقی مدرسی، ترجمه ی عبدالمحمد آیتی- احمد آرام، ج10، ص359

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد