عقاید

Just god

عقاید

Just god

کفر به حسب حال

کفر به حسب حال

وقتی خداوند به بنده­ای نعمتی عنایت می­کند، آن بنده باید به خاطر آن نعمت خوشحال شده و امیدوار به ادامۀ الطاف پروردگار باشد و خداوند را شکر کند. اما وقتی بنده­ای، خداوند به او نعمتی عنایت می­کند و به آن نعمت دلخوش نبوده، بلکه از خداوند دور شود و دچار یأس و نا امیدی شود

، این حال، کفر به نعمت­های الهی است.

خداوند در آیۀ 67 سوره اسراء می­فرماید:

«وَإِذَا مَسَّکُمُ الْضُّرُّ فِی الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلاَّ إِیَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاکُمْ إِلَی الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَکَانَ الإِنْسَانُ کَفُورًا»

«و چون در دریا به شما صدمه­ای برسد، هر که را جز او می­خوانید ناپدید [و فراموش] می­گردد، و چون [خدا] شما را به سوی خشکی رهانید، رویگردان می­شوید و انسان همواره  ناسپاس است.»

وقتی انسان دچار خطری می­شود، از هرچه غیر خداوند است دل گسسته و از اعماق وجود خداوند را صدا می­زند. آنجا فطرت خداجویش می­داند که تنها خداوند می­تواند او را نجات دهد. خداوند مهربان نیز از آنجایی که غیاث المستغیثین است، انسان را به سلامتی از خطر دور می­کند. اما انسان به جای اینکه نسبت به آن نعمت خوشحال شده و از خداوند سپاسگزاری کند، به نا سپاسی می­پردازد و از خداوند دور شده و با توجه به ناسپاسیش، در عمل و رفتار، نسبت به نعمت خداوند ناراحت می­شود.

«جاذبه­های دنیا به قدری دل فریب است که انسان پس از ساعتی نجات از مهلکه، همه چیز را فراموش می­کند.»2

 

«انسان به جای اینکه شکرش افزون شود، طغیان و کفرش به نعمت­های خدا افزایش پیدا می­کند.»1

اینکه انسان با حالات مختلف خود نعمات پروردگار را کفران می­کند، این خود اوست که زیان می­بیند و خداوند نیازی به سپاسگزاری ما ندارد.

«گر جمله کائنات کافر گردند

بر دامن کبریاییش ننشیند گرد»2



2 تفسیر نور، انتشارات مرکز فرهنگی درس­هایی از قرآن، قم، تابستان، 1387چاپ اول، محسن قرائتی، ج 7، ص 91

1 تفسیر هدایت، انتشارات آستان قدس رضوی بنیاد پژوهشهای اسلامی، مشهد 1377، چاپ اول، سید محمد تقی مدرسی، ترجمۀ احمد آرام، ج 6، ص 267

2 تفسیر نور، محسن قرائتی، ج 6، ص 265

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد